/ אתנחתא / כיצד לעבור ראיון עבודה בשלום?

כיצד לעבור ראיון עבודה בשלום?

התקופה הנוכחית היא זמן טוב לכולנו למצוא עבודה. בין אם זו עבודה זמנית לקיץ או עבודה רצינית וקבועה, עליכם לדעת כיצד להתנהל בראיון עבודה. זיו רומק, עובדת מתחום הגיוס להיי-טק, נותנת לכם את הכלים הנחוצים להתנהלות נכונה בראיונות עבודה.

כשרוצים להתקבל לעבודה מסוימת, לאחר שלב שליחת קורות החיים, חלק מהותי בקבלה למשרה הוא שלב הראיונות. שלב זה בד"כ מתאפיין בראיונות משני סוגים: "הראיון הטלפוני" ו"הראיון הפרונטאלי"/ ה"מקצועי".

כמובן שזה משתנה מחברה לחברה, לעיתים תעברו את שניהם, לעיתים רק אחד, ויהיו אף מקרים שבהם תישלחו לחוויה הנהדרת של מרכזי הערכה ומבחנים שונים. לרוב, בחברות הגדולות, תחילה יהיה ראיון טלפוני קצר ולאחר מכן זימון לראיון בחברה, שם לעיתים יחכה לכם ראיון עם מחלקת משאבי האנוש וכן ראיון מקצועי. חשוב לדעת, בשני המקרים הראיונות מהווים שלב קריטי להצלחתכם בתהליך ועליכם להכין עצמכם ככל הניתן לשניהם.

הראיון הטלפוני- משמש בד"כ לאיסוף מידע ובירור פרטים כמו גבולות גיאוגרפיים/ גזרה, ציפיות שכר, סוגי משרות שיעניינו אותכם, זמינות (מתי תוכלו להתחיל) או זמינות למשרה (חלקית/ מלאה) וכו'. בנוסף לכך, בשלב זה כבר תישאלו על הניסיון המקצועי הרלוונטי לתפקיד. הראיון הטלפוני פחות מעמיק מהפרונטאלי.

אז איך מתכוננים לראיון העבודה הפרונטאלי?

לפני הראיון:

1. היערכות לראיון- לאחר שכבר ערכתם את קורות החיים (בהתאם למשרה אליה כיוונתם), עליכם להיערך באותה צורה בע"פ. מה זה כולל? ראשית להבין מהן הדרישות למשרה הספציפית, שנית לנסות לשער מהן השאלות שככל הנראה תישאלו ושלישית להכין תשובות מתאימות שיכללו דגשים על ניסיון העבר/ קורסים או כל דבר שיש לכם שיכול לשמש דוגמה להצלחתכם (במידה ויש).

2. זמינות בטלפון- הרבה פעמים יתקשרו אליכם מטלפון חסוי או ממשרדים ומאחר ואתם לא המועמדים היחידים למשרה, הסיכוי שיזכרו לחזור אליכם שוב- קטן! ולכן היו זמינים ככל הניתן וחזרו לשיחות.

3. קריאה ובירור מקדים על החברה אליה אתם מתראיינים ועל המראיין- כדי להבליט את עצמכם בפני המראיין ולהראות מוטיבציה לתפקיד עליכם להפגין ידע ועניין בחברה – הן על ידי ידיעת התפקיד והכרת החברה והן על ידי שאילת שאלות שמראות עניין במהלך הראיון. מומלץ גם לברר מידע על המראיין כדי שתדעו מי האדם שניצב מולכם (מה חשוב לו, מה הוא מעריך, מהי האג'נדה שלו וכו'. אולי אפילו תגלו שגם הוא למד בבן-גוריון!!). איך עושים זאת? באמצעות האינטרנט! (גוגל, לינקדאין, פייסבוק וכדומה). כך תוכלו להבליט מידע שמשותף לשניכם -זה ייתן לכם נקודת זכות על פני אחרים. כמובן שהמראיין לא צריך לדעת שקראתם עליו (שלא תצאו סטוקרים), לכן עשו זאת בחוכמה.

4.הכינו עצמכם לשאלות שנשאלות באופן חוזר- קיימים קבצים ארוכים מאוד באינטרנט לשאלות כאלו, לדוגמה שאלות קשות כמו: תן לי יתרון וחיסרון שלך, מה הבוס הקודם שלך היה אומר עליך? תנו דוגמה למשהו שעשיתם שאתם גאים בו וכו'

5. היכונו לשאלת השאלות- "מהי ציפיות השכר שלכם?" ובמילים אחרות, כמה אתם "שווים" בשוק? בררו כבר היום על פי טבלאות שכר באינטרנט ומחברים העוסקים בתחום מה נהוג לבקש – בהתאם לניסיונכם, הידע הרלוונטי, התארים והביקוש לתפקיד בשוק. מדובר בשאלה קשה ומכשילה. טווח נמוך מדי ישאיר אתכם עם שכר נמוך ממה שיכולתם לדרוש ואף יכול להצטייר כחוסר ביטחון או חוסר מקצועיות. שכר גבוה מדי יכול לצמצם את המשרות שיציעו לכם. לכן חשוב שתבררו לפני. תתנו טווח תוך ציון גמישות ונכונות לשמוע.

"אל תעשה" במהלך הראיון:

1- לא לבוא בכפכפים/ ג'ינס/ שמלה פרחונית/ מחשוף/ וכל מה שמשדר חוסר רצינות. רושם ראשוני בנוי הרבה על מראה חיצוני.

2- לעולם אל תזלזלו בראיונות- גם אם עשיתם אלף, גם אם אתם לא בטוחים שזו המשרה בשבילכם, גם אם זו חברת ההשמה/ אאוטסורסינג- עשו רושם טוב תמיד! זה יכול להתנקם בכם.

3- לעולם אל תשתפו את המראיינת ב"כביסה המלכולכת" שלכם- הארגון הקודם, הבוס הקודם או כל דבר שיצטייר כביקורת. הציגו הכל באור חיובי ושקלו פעמיים את המילים.

4- אל תיהיו שחצנים. מראיינים ישאלו אתכם לעיתים שאלות מקצועיות ואפילו אם אין להם את הידע שלכם יש, זכרו שהכוח בידיהם! אם ירגישו זלזול או שחצנות ייתכן ויכשילו אתכם. ענו בסבלנות, ענו בקצרה ולעניין, ענו תשובות שתורמות לכם ומדגישות את התאמתכם לתפקיד.

5- אם מדובר ביום חם- סחבו איתכם את החולצה המכופתרת בתיק ולבשו אותה לפני הכניסה למשרד. כתמי זיעה מעולם לא תרמו לראיון.

"עשה" במהלך הראיון:

1- שפת הגוף שלכם היא קריטית – שימו לב שהישיבה שלכם זקופה אך נינוחה, ולא שפופה או "נשפכת" או קרובה מדי לשולחן או למראיינת. שמרו על הידיים בצידי הגוף ולא משולבות (דבר שמצביע על סגירות). הישירו מבט – זה מראה שאתם בטוחים בעצמכם ודוברי אמת. שימו לב לתנועות הנובעות אצלכם מלחץ – תיפופים למיניהם, הזזת רגל, גירוד וכו'. היו ערניים.

2- היו נעימים, חייכניים וקשובים, ושתפו פעולה – הראו דרך ארץ, התנהגו בכבוד לכולם (זה גם כלל מומלץ לחיים).

3- שווקו עצמכם במידה – אם אתם לא תשווקו את עצמכם, אף אחד לא יעשה זאת בשבילכם! הראו מוטיבציה, אינטליגנציה, רצון ללמוד וכל ערך מוסף שיש לכם להביא מעבר לקורות החיים.

4- הבליטו תוך כדי הראיון תכונות/ ניסיון שנדרשו במשרה – למשל אם המשרה דורשת סדר וארגון וניחנתם בתכונה, הדגישו זאת באמצעות מתן דוגמה ממקום אחר בחיים (ורלוונטי!).

הקפדה על כללים אלו והכנה מוקדמת לראיון אמנם אינה מבטיחה את כניסתכם לארגון, אך לפחות תדעו שעשיתם את כל מה שיכולתם! למדו מטעויות קודמות, היו פתוחים לפידבקים ולשינויים ותהיו שלמים עם עצמכם. צליחת ראיונות היא טכניקה נלמדת ונרכשת, ובסופו של יום הכלל החשוב ביותר הוא שתהיו אתם!
 

*נכתב על ידי זיו רומק

אם גם לכם יש משהו לספר, לכתוב ולשתף, שלחו לנו ואולי כתבתכם תתפרסם בבאר.

כתיבת תגובה

על כתבת אורח

Scroll To Top